Archive for March, 2007

Care sunt beneficiile aduse sanatatii consumul de fibre?

fibreConsumul de fibre aduce un beneficiu sanatatii :
– in cazuri de contipatie si homoroizi
– in prevenirea unor anumitor boli
– in mentinerea greutatii sub control

In cazuri de constipatie si homoroizi
Fibrele pot absorbi o mare cantitate de apa dintr-un bol si asta va usura problema constipatiei. Cei care sunt constipati si urmeaza o dieta baza pe fibre vor scapa de aceasta problema in cateva ore sau zile.
In medie dureaza cam 39 de ore pentru femei si 31 pentru barbati pentru ca mancarea sa treaca prin colon si sa fie eliminata.
Timpul variaza de la o persoana la alta, in functie de personalitate si de cantitatea de fibre consumata.
Efectul fibrelor este de a mari viteza acestui proces.

March 29, 2007 Posted Under Nutritie

Presopunctura

Medicina chinezeasca a descoperit de multe secole faptul ca trupul omului contine o retea de linii si puncte energetice. Pentru a ne inviora, pentru a scapa de stres, de oboseala, de proasta dispozitie, trebuie sa apasam cu degetele unul dintre aceste principale 9 puncte „magice”. Prin presopunctura se inlatura blocajul energiei din organism, se imbunatateste starea generala si foarte repede ajungem sa ne simtim excelent.

Presopunctura este un procedeu tipic de autoterapie, deoarece nu necesita instrumente ajutatoare, poate fi invatata usor si practicata oriunde, simplu, repede, fara efecte secundare. De aceea, in China si in Japonia, ea ocupa un loc important in asistenta medicala acordata populatiei, renuntandu-se la intoxicarea, adeseori inutila, cu medicamente.

Asezam degetul mare sau degetul aratator pe punctele indicate, apasam locul timp de 20 de secunde, iar in acelasi timp trebuie sa respiram adanc si calm. Aceasta metoda poate fi folosita sistematic in scop preventiv. De pilda, in fiecare dimineata, dupa trezire, sa facem presopunctura in cateva puncte esentiale. Important este ca acolo unde exista puncte simetrice, acestora sa le acordam atentie egala (exceptie facand punctul 1 si punctul 2). In cazul in care nu simtim o durere in punctul apasat sau nu simtim nici o senzatie inseamna ca a aparut un blocaj al energiei, in asemenea caz trebuie sa apasam punctul respectiv pana la aparitia durerii.

Ce suferinte se pot vindeca prin presopunctura:

Principala indicatie se refera la tratarea durerilor usoare si de intensitate medie, cum sunt durerile de cap, cele faciale si de dinti, durerile din zona cefei si a umerilor, ca si nevralgiile.

  • Si insomnia, nervozitatea, agitatia, greturile, varsaturile, raul de mare, constipatia si dereglarile ciclului menstrual pot beneficia din plin de ajutorul presopuncturii. In aceste cazuri, presopunctura se poate folosi concomitent cu acupunctura.
  • Retineti neaparat faptul ca, inainte de a recurge la presopunctura, ca de altfel la orice forma de autoterapie, va trebui sa va asigurati ca neplacerile dvs. nu sunt produse de o afectiune grava sau maligna. Printr-un tratament propriu, prelungit, fara interventia medicului, n-ati face decat sa amanati inutil masurile medicale ce se impun in asemenea boli.

1. Cum sa ne destindem muschii de la ceafa?

Punctul pentru destinderea cefei se afla chiar la mijlocul barbiei. Apasarea acestui punct destinde muschii de la ceafa.

2. Inlaturarea starii de stres

Punctul care trebuie apasat in asemenea caz se afla in mijlocul portiunii dintre partea inferioara a nasului si buza superioara. Daca avem nervii incordati, suntem stresati, nu reusim sa infranam gandurile sumbre, in acest punct trebuie facuta presopunctura.

3. Destinderea generala

Ne asezam pe un scaun si ne punem palmele cu degetele rasfirate pe ambii genunchi. Punctele cautate se afla sub degetele inelare. Apasand in acele puncte se reface si se amelioreaza circulatia energiei. Metoda este foarte eficienta cand ne enervam, ne suparam sau ne emotionam brusc.

4. Odihnirea ochilor

Cele doua puncte care rezolva aceasta problema se afla la capetele interioare ale sprancenelor. Se apasa concomitent cele doua puncte, de preferat cu degetele mari. Acest exercitiu calmeaza pleoapele obosite, care se zbat, odihneste ochii, mai ales la persoanele care lucreaza mult cu calculatorul.

5. Reglarea circulatiei sangelui

Punctul corespunzator se afla chiar in mijlocul palmelor. Trasam o linie imaginara de la radacina degetului mijlociu pana in mijlocul palmei. Presopunctura acestor locuri inlatura senzatia de apasare de la piept, nervozitatea si proasta dispozitie si regleaza circulatia sangelui in tot corpul.


6. Limpezirea gandurilor

Punctul corespunzator se gaseste la un deget deasupra osului incheieturii mainii, in partea interioara a bratului. Apasarea acestui punct duce la limpezirea gandurilor, la restabilirea echilibrului sufletesc, la revenirea bunei dispozitii.

7. Destinderea umerilor

Punctul pentru asa ceva se afla in partea exterioara a degetului mic. Apasarea respectivului punct destinde muschii umerilor, inlatura durerile din umeri si din brate, destinde ceafa, echilibreaza spiritul.

8. Imbunatatirea concentrarii

Punctul corespunzator se afla in talpa, in mijlocul degetului mare de la picior. Apasarea acestui punct determina concentrarea atentiei asupra treburilor pe care le avem de facut.

9. Sa ne invioram!

Si acest punct se afla pe talpa, imediat sub varful piciorului. Apasarea punctului respectiv reduce sau chiar inlatura senzatia de oboseala, de sfarseala, alunga supararea. Ne invioram si ne inveselim.

March 19, 2007 Posted Under Terapii

Acupunctura

Acupunctura este o metodă de tratament cu o vechime de peste 5000 de ani. Născută şi dezvoltată în China, metoda a cunoscut o răspândire uluitoare în toată lumea abia în ultimele decenii.

Mecanismul de acţiune al acupuncturii nu este pe deplin cunoscut. Metoda este integrată într-o amplă filozofie extrem-orientală. Principalele idei ale Medicinei Tradiţionale Extrem Orientale sunt:

  • ViaÅ£a ÅŸi sănătatea sunt menÅ£inute de o “energie” sau “suflu”, numită “Qi” (se citeste “ci”) a cărei sursă este pe de o parte ancestrală, iar pe de altă parte dobândită din alimente, aer ÅŸi apă.
  • Energia “Qi” are o anumită circulaÅ£ie în corp de-a lungul unor canale preferenÅ£iale numite meridiane.
  • Bolile apar fie prin tulburarea (blocarea) unor meridiane, fie prin substituÅ£ia sau, mai degrabă, alterarea energiei “Qi” de către forme perverse de energie.
  • Asupra meridianelor se poate acÅ£iona prin inÅ£eparea anumitor puncte, astfel deblocând circulaÅ£ia sau “chemând în ajutor” energia Qi.

Indicaţiile acupuncturii:

  1. bolile reumatice de orice fel
  2. unele boli neurologice (ex: nevralgia de trigemen, migrena, torticolis-ul, deficitele motorii apărute după accidente cerebrale etc)
  3. bronşita cronică şi astmul bronşic
  4. hipo- si hipertensiunea arterială
  5. gastrita, ulcerul ÅŸi alte boli ale tubului digestiv; obezitatea
  6. tulburările ciclului menstrual şi infertilitatea
  7. incontinenţa urinară
  8. hepatita cronică
  9. spasmofilia şi stările anxioase sau depresive
  10. urticaria ÅŸi alte forme de alergii cutanate.

Note

  • vârstnicii: După vârsta de 70 de ani, cei mai multi pacienÅ£i răspund greu sau târziu la acupunctură. După vârsta de 80 de ani nu are rost efectuarea tratamentului.
  • copiii: deÅŸi ei răspund foarte bine la tratament, celor mai mulÅ£i le este frică de ace.
  • ameliorarea este nesemnificativă sau inexistentă în: psihoze (=nebunia propriu-zisă), insuficienÅ£a renală, majoritatea bolilor endocrine.
March 19, 2007 Posted Under Terapii

Reflexoterapia

Reflexologia este un sistem foarte vechi de masare a mainilor si a picioarelor, practicat de catre vindecatorii din Egiptul si China Antica.

Aceasta metoda se bazeaza pe detectarea si corectarea unor dezechilibre ale organismului. Teoria de baza a reflexoterapiei este aceea ca organismul nostru este impartit in mai multe zone (10) egale si ca talpa piciorului este o “harta” a organelor noastre. Prin masarea talpilor se trateaza anumite afectiuni.

Reflexoterapia
ajuta la normalizarea functiilor organismului prin eliminarea toxinelor imbunatatind astfel circulatia sangvina. Buna circulatie este vitala pentru buna functionare a fiecarui organ sau a zonelor din organism.

Punctele reflexogene devin sensibile in cazul unei afectiuni, ele sunt dureroase la palpare, acest lucru fiind sesizat de pacient si de terapeut. Durerea este direct proportionala cu vechimea si gravitatea afectiunii organului respectiv.

Ce trateaza reflexoterapia?

  • probleme digestive (inclusiv constipatia)
  • dereglari menstruale
  • oboseala cronica
  • dureri musculare
  • inflamatii ale pielii
  • actioneaza asupra cauzelor aparitiei celulitei
  • deblocheaza traseul renal

In timpul executãrii masajului, punctele reflexe trebuiesc controlate în permanentã pentru a nu se traumatiza zonele învecinate si a evalua deblocarea cristalelor, deoarece defectiunile organelor se manifestã si sub forma aglomerãrilor în punctele refelxe corespunzãtoare a cristalelor (acidul uric, sãruri, alte impuritãti).

Prin masaj se faciliteazã circulatia sanguinã si transportul toxinelor spre organele de eliminare sau detoxifiere. Perturbarea circulatiei în zonele reflexe face ca suferinta organului corespunzãtor sã avanseze. Masarea zonelor reflexogene pe parcursul a mai multor sedinte, implicã fisurarea cristalelor de toxine, a depunerilor pe care circulatia sanguinã le va trimite spre organele de eliminare, îmbunãtãtind starea de sãnãtate. Buna circulatie sanguinã este vitalã pentru fiecare organ sau zonã din organism, deoarece transportã material nutritiv, hormoni, anticorpi, oxigen, deseuri metabolice si alte substante neidentificate încã.

Avantajele reflexoterapiei

Poate fi aplicatã la toate categoriile de vârstã, profilactic si pentru afectiuni acute sau cronice. Marele avantaj constã în completa lipsã de toxicitate, în Avantajele reflexoterapieiconditiile în care civilizatia noastrã traverseazã o epocã foarte poluantã, inclusiv pe plan medicamentos.

Prin reflexoterapie nu se trateazã simptomatologia bolilor, ci cauzele lor. Reluarea normalã a circulatiei sângelui în organul sau zona afectatã este un mare câstig, deoarece sângele transportã substantele de asimilatie, dezasimilatie si apãrare.
O bunã circulatie sanguinã conduce la accelerarea reconstituirii normale a tesuturilor si organelor lezate de boalã, în plus atrage reechilibrarea bioenergeticã în zona afectatã.

Practica a demostrat ca tulburarile functionale se pot ameliora prin reflexoterapie in proportie de 85-90%, iar cele organice, in peste 60% din cazuri.

March 19, 2007 Posted Under Terapii

Ghid de nutritie pentru familia ta

ghid de nutritieCunostintele despre nutritie sunt folositoare fiecarei familii pentru a-si mentine sanatatea si a avea o viata fericita.
Putini oameni sunt cu adevarat interesati de propria dietetica si exista o multime de prejudecati: unii presupun ca doar cei “grasi” trebuie sa aiba grija la ce mananca, altii tind sa creada ca cele mai multe alimente sunt nocive.

Ratiile alimentare

Portiile zilnice de hrana trebuie adaptate in functie de necesitatile energetice ale fiecaruia. Varsta si genul sunt principalele lucruri care determina consumul zilnic de energie, deci necesarul de calorii. Alti factori care trebuie luati in calcul la alcatuirea meniurilor sunt: tipul de activitate pe care o depune o persoana (de la sedentar, la sportiv), gradul de stres si, desigur, greutatea. Astfel: zilnic, o persoana ar fi ideal sa consume urmatoarele cantitati:

  • lipide – grasimi (1 g/kilogram corp),
  • glucide – carbohidrati si zaharuri (4 – 7 g/kilogram corp),
  • protide – proteine (1,5 g/kilogram corp).
March 18, 2007 Posted Under Nutritie

Alimente pentru imbunatatirea vederii

imbunatatirea vederiiCercetatorii au demonstrat faptul ca anumite alimente pot imbunatati vederea, stopand semnele imbatranirii ochiului si pastrand sanatatea acestuia.

Una din cele mai comune cauze ale vederii slabe este ceea ce se numeste “degenerescenta maculara”. Aceasta este cauza orbirii si a altor probleme de vedere, in proportie de 50%.

Consumarea unei cantitati mari de fructe si legume ajuta la mentinerea ochilor in stare buna de functionare. Ati auzit desigur ca vitamina A care se afla din belsug in morcovi ajuta la vederea pe timpul noptii. Alte fructe si legume ajuta la prevenirea unor boli des intalnite la varsta a 2-a, si anume: cataracta si degenerescenta maculara.

Cele mai indicate alimente:

1. Pestele – este o sursa excelenta ce furnizeaza suport structural pentru membranele celulare. Este recomandat pentru tratarea degenerescentei maculare si pentru pastrarea sanatatii ochiului.

March 16, 2007 Posted Under Nutritie

Alimente pentru imbunatatirea memoriei

antioxidantiAlimentele constituie un element important in mentinerea sanatatii creierului si in incetinirea procesului de imbatranire. Afla care sunt alimentele ce contribuie la protectia celulelor nervoase si vaselor de sange.

  1. Afinele – sunt importante surse de antioxidanti, care “anihileaza” actiunea radicalilor liberi. De asemenea, au efecte benefic si asupra tensiunii arteriale.
  2. Legumele cu frunze inchise la culoare homocisteina este parte normala a metabolismului proteic, insa un nivel ridicat al acesteia poate duce la dementa, precum si la un risc ridicat de aparitie a bolilor cardiovasculare. Ea are nevoie de folati, vitaminele B6 si B12, care se gasesc in legume precum sfecla mangold si varza verde.
  3. Somon, sardine si hering – acizii grasi omega-3 sunt esentiali pentru o buna functionare a creierului. Au un efect major in tulburarile maniaco-depresive, depresie majora si schizofrenie. Potrivit unui studiu, persoanele care au consumat cel putin o portie de carne de peste pe saptamana sunt mult mai putin predispuse la a dezvolta Alzheimer.
  4. Spanacul are un puternic efect antioxidant, incetinind deficientele de memorie si problemele sistemului nervos central care apar odata cu inaintarea in varsta.
  5. Vinul rosu – prelungeste viata. Insa, trebuie sa retii ca alcoolul in exces incetineste functionarea creierului, asadar poti sa alegi fara probleme sucul de struguri. Un studiu recent a aratat ca sucul de struguri imbunatateste semnificativ memoria si functiile motorii. Potrivit cercetatorilor implicati in studiu, sucul de struguri ar stimula productia neurotransmitatorului dopamina.
March 16, 2007 Posted Under Nutritie

Vitamine si minerale: Magneziul

Mineral cu aport vital in numeroase functii metabolice,magneziul este prezent cu preponderenta in tesutul osos, dar se gaseste si in muschi, inima, ficat, rinichi, tub digestiv si plasma. Interesul pentru magneziu, care a devenit cel mai cercetat mineral din universul nutritiei, se poate observa si din numarul mare de studii care ii sunt dedicate.

La fel ca si calciul si fosforul, magneziul este necesar pentru oase puternice, sanatoase si pentru dinti. Acest mineral joaca un rol important in cresterea oaselor si ajuta la prevenirea distrugerii dintilor, prin mentinerea calciului in smaltul dintilor.

Unul dintre rolurile cele mai importante ale magneziului este ca el ajuta muschii sa se relaxeze. Cand calciul intra in celulele tesuturilor musculare, muschii se contracta. Cand calciul iese si il inlocuieste magneziul, muschii se relaxeaza. Aceste functii sunt fara indoiala legate de asocierea cu carenta de magneziu prin aparitia spasmelor musculare, tremuraturilor si convulsiilor.

Magneziul – impreuna cu sodiul, potasiul si calciul – pare sa afecteze tonusul muscular al vaselor de sange, ceea ce poate explica de ce suplimentarea cu magneziu s-a dovedit a fi de ajutor in controlarea bolilor cardiovasculare.

Mai multe studii au sugerat ca suplimentarea cu magneziu ar putea fi de folos in tratarea problemelor menstruale. Intr-unul dintre studii, suplimentarea cu magneziu a redus durerile de sale, de abdomen, precum si numarul zilelor lipsite de la serviciu. Intr-un alt studiu, magneziul impreuna cu vitamina B6 au redus intensitatea si durata crampelor menstruale, simptomele continuand sa se amelioreze pe o perioada de patru pana la sase luni.

Surse

Magneziul se gaseste intr-o mare varietate de alimente. Cele cu continutul cel mai ridicat de magneziu sunt laptele si produsele lactate, carnea, fructele de mare, nucile, melasa, fasolea, soia, semintele si ger­menii de grau. Cerealele integrale precum ovazul, porumbul si orezul sunt si ele niste surse consistente.

March 15, 2007 Posted Under Ghid de Sanatate

Vitamine si minerale: Calciu

Organismul nostru contine aproximativ 1 200 g de calciu, din care 99% este stocat in oase si dinti. Procentul ramas (1 %, adica 10 – 12 g) este distribuit peste tot in corp, in fluxul sanguin si in lichidele din jurul celulelor.

Doza zilnica recomandata: 850-1500 mg.

Surse

Lactatele contin cel mai mult calciu. Spanacul, broccoli, varza creata si varza de Bruxelles, somonul si sardinele conservate cu oase sunt de asemenea bogate in calciu.

Roluri si caracteristici ale calciului

  1. Asigura rezistenta tesutului osos si a dintilor;
  2. Actioneaza, la mai multe niveluri, in coagularea sangelui;
  3. Intervine in activarea musculara, in principal cea a miocardului;
  4. Participa la activitatea enzimatica.

Suplimentele de calciu sunt disponibile sub forma de tablete, tablete masticabile cu arome si sub forma lichida. Suplimentele combina in general calciu pur sau ca element cu alte substante chimice sau saruri. Formele disponibile in mod obisnuit, sunt aspartatul de calciu, carbonatul de calciu, citratul de calciu, gluconatul de calciu si calciul lactic. Cand cumparati suplimente de calciu, tineti seama de cantitatea de calciu ca element si nu cantitatea sarurilor de calciu. Dintre aceste trei forme, carbonatul de calciu contine cea mai mare cantitate de calciu ca element: 40%. Multe persoane il prefera pe acesta din cauza continutului ridicat de calciu, care le permite sa ia mai putine pastile pentru a obtine doza zilnica optima (ODI). In orice caz, celelalte forme pot avea valoare specifica terapeutica. Un alt factor care merita luat in considerare este absorbabilitatea. Se recomanda in general carbonatul de calciu si calciul lactic, de vreme ce ele par sa fie in general absorbabile. Citratul de calciu sau citrat-maleatul este cel mai absorbabil, in special la batranete.

March 15, 2007 Posted Under Ghid de Sanatate

Vitamine si minerale: Fierul

Fierul este mineralul care ar trebui sa trezeasca atentia indeosebi tinerelor femei. Intr-adevar acestea sunt predispuse carentelor de fier, cauzate de pierderile pe care le sufera in timpul menstruatiei si de cerintele crescute din timpul sarcinii si al perioadei de alaptare.

Aproximativ 75% din continutul de fier al organismului se afla in globulele rosii (hematii) din sange, sub forma hemoglobinei, un compus proteina-fier responsabil de transportul fierului de la plamani spre toate celelalte parti ale corpului.

Doza zilnica recomandata: 10-18 mg.

Surse

Alimentele care au un continut ridicat de fier sunt carnea (in special ficatul), carnea de pui si pestele. Alte surse substantiale le reprezinta ouale, painea si cerealele (oricare cereala integrala sau imbogatita cu fier), legumele cu frunze, cartofii si alte legume, fructele si laptele. Absorbabilitatea fierului din alimente variaza mult. Fierul organic din carnea rosie este cel mai absorbabil (10 – 30%). Plantele contin fier anorganic, numai 2 – 10% care este absorbit de tractul digestiv. In plus, cantitati mari de fier sunt pierdute prin preparare. In orice caz, atunci cand gatiti mancaruri acide in vase din fier, acesta intra in alimente, crescandu-le continutul in fier intr-un mod considerabil.

Roluri si caracteristici ale fierului

  1. Este specializat, in mare parte (circa 70%), in productia de hemoglobina, substanta pigmentata care ajuta globulele rosii sa aduca oxigenul in toate celulele corpului; o buna oxigenare previne oboseala;
  2. Se constituie sub forma de depozite (30%) in diferite organe, precum maduva spinarii, splina si ficat;
  3. Diminueaza riscul anemiei si intareste rezistenta la boli.

Suplimente

Fierul este disponibil ca supliment individual si ca parte a mai multor formule cu multivitamine si minerale. Cea mai obisnuita forma este sulfatul de fier, care este foarte ieftin si care poate irita tractul digestiv. Se recomanda glicinatul de fier, fumaratul si gluconatul de fier, pentru ca ele sunt mai putin iritante pentru tractul digestiv si mai putin susceptibile sa provoace constipatie. La fel ca atunci cand cumparati alte minerale, cautati cantitatea de element cand alegeti un supliment de fier.

Nota utila

Vitamina C faciliteaza absorbtia fierului, spre deosebire de calciu si tannin (continut in ceai), care ii incetinesc asimilarea.

March 15, 2007 Posted Under Ghid de Sanatate