Vitamine si minerale: Magneziul

Mineral cu aport vital in numeroase functii metabolice,magneziul este prezent cu preponderenta in tesutul osos, dar se gaseste si in muschi, inima, ficat, rinichi, tub digestiv si plasma. Interesul pentru magneziu, care a devenit cel mai cercetat mineral din universul nutritiei, se poate observa si din numarul mare de studii care ii sunt dedicate.

La fel ca si calciul si fosforul, magneziul este necesar pentru oase puternice, sanatoase si pentru dinti. Acest mineral joaca un rol important in cresterea oaselor si ajuta la prevenirea distrugerii dintilor, prin mentinerea calciului in smaltul dintilor.


Unul dintre rolurile cele mai importante ale magneziului este ca el ajuta muschii sa se relaxeze. Cand calciul intra in celulele tesuturilor musculare, muschii se contracta. Cand calciul iese si il inlocuieste magneziul, muschii se relaxeaza. Aceste functii sunt fara indoiala legate de asocierea cu carenta de magneziu prin aparitia spasmelor musculare, tremuraturilor si convulsiilor.

Magneziul – impreuna cu sodiul, potasiul si calciul – pare sa afecteze tonusul muscular al vaselor de sange, ceea ce poate explica de ce suplimentarea cu magneziu s-a dovedit a fi de ajutor in controlarea bolilor cardiovasculare.

Mai multe studii au sugerat ca suplimentarea cu magneziu ar putea fi de folos in tratarea problemelor menstruale. Intr-unul dintre studii, suplimentarea cu magneziu a redus durerile de sale, de abdomen, precum si numarul zilelor lipsite de la serviciu. Intr-un alt studiu, magneziul impreuna cu vitamina B6 au redus intensitatea si durata crampelor menstruale, simptomele continuand sa se amelioreze pe o perioada de patru pana la sase luni.

Surse

Magneziul se gaseste intr-o mare varietate de alimente. Cele cu continutul cel mai ridicat de magneziu sunt laptele si produsele lactate, carnea, fructele de mare, nucile, melasa, fasolea, soia, semintele si ger­menii de grau. Cerealele integrale precum ovazul, porumbul si orezul sunt si ele niste surse consistente.

Suplimente

Potentialitatea suplimentelor cu magneziu este data de cantitatea de magneziu elementar. Se recomanda suplimente cu magneziu sub forma carbonatului de magneziu sau oxidului de magneziu, pentru ca acestea au cea mai mare potentialitate. Oxidul de magneziu are cel mai mare procent de magneziu – 60% -, iar carbonatul de magneziu – 40%.

Doza zilnica recomandata: 400 mg.

Roluri si caracteristici ale magneziului

  1. Intervine in metabolismul glucidelor, lipidelor si proteinelor;
  2. Asigura energia corpului;
  3. Actioneaza asupra nivelului excitabilitatii neuromusculare (activeaza contractia musculara si impiedica unele crampe), asupra permeabilitatii celulare (transmiterea influxului nervos), are anumite activitati enzimatice si participa la reglarea cardiaca;
  4. Faciliteaza asimilarea vitaminei C, a calciului, fosforului si potasiului;
  5. Devine un calmant natural cand este utilizat impreuna cu calciul; totodata, din punct de vedere al functionarii cardiovasculare, magneziul este un antagonist al calciului; un exces de calciu declanseaza o eliminare accentuata de magneziu in urina;
  6. Impiedica formarea calculilor si calcificarea vaselor sangvine;
  7. Intareste smaltul dintilor;
  8. Folosit sub forma de saruri de sulfat de magneziu pentru baia npicioarelor, elibereaza muschii si tesuturile inflamate de surplusul de apa;
  9. Utilizat sub alte forme de saruri (carbonat, oxid sau hidroxid) poate serci drept pansament gastric.

Note utile

  • Persoanele care sufera de afectiuni cardiace ar trebui sa consulte medicul inainte de a lua suplimente de magneziu;
  • Copiii care au incontinenta urinara nocturna si-ar putea ameliora rezistenta sfincterelor prin administrarea unui mic supliment de magneziu.
Be Sociable, Share!
teste de cultura generala
March 15, 2007 Posted Under Ghid de Sanatate

One Response to “Vitamine si minerale: Magneziul”

  1. Sergiu says:

    Este benefic si pentru sistemul nervos.

Leave a Reply

*