Despre glucide – adevarat sau fals

1. Este adevarat ca painea ingrasa?

Fals

Nu paine ingrasa, ci produsele care sunt asociate cu ea. O felie de paine are 80 de calorii, iar o felie de cascaval are 180 de calorii. Bineinteles ca o paine intreaga ingrasa, dar 1-2 felii la masa sunt obligatorii.

2. Paine prajita e mai putin calorica?

Fals

O felie de paine prajita are exact acelasi numar de calorii ca una proaspata, deoarece prin prajire se pierde numai apa, deci este mai usoara ca greutate.

3. Paine proaspata “umfla” burta?

Adevarat

In procesul tehnologic de pregatire a painii se foloseste drojdia de bere a carei perioada completa de fermentatie este de 12 ore. De aceea este recomandat sa fie consumata paine “veche” de 1 zi.

4. Grahamul sau paine cu tarate nu ingrasa?

Fals

Paine neagra sau intermediara contine mai multe tarate(fibre) care ajuta digestia, insa continutul caloric este usor inferior painii albe(230 calorii / 100g fata de 280 calorii/100g). Painea neagra (1 felie = 25g) si, in final, se ajunge la echilibru, adica 1 felie paine alba de 25g = 1 felie paine neagra de 35g = 80 calorii

5. Nu trebuie sa asociem carnea cu paine sau cartofii?

Fals

Alimentatia corecta si sanatoasa prevede ca fiecare masa sa contina toate principiile alimentare, deci este normal ca proteinele din carne sa fie asociate cu glucidele lente din garnitura pentru a se absorbi adecvat. Disocierea dintre proteine si carbohidrati se face e perioade scurte, de maxim 2 saptamani si are ca scop slabirea rapida(dar incorecta) dictata de probleme stricte de sanatate

6. Mierea este naturala, deci nu ingrasa

Fals

Mierea este naturala si sanatoasa, dar contine fructoza si acelasi numar de calorii ca si zaharul( 4 calorii/gram). Deoarece zaharul este cristalizat si ocupa volum mai mare se ajunge la ecuatia paradoxala: 1 lingura de zahar = 13 calorii, 1 lingurita de miere = 22 calorii. Mierea mai are si proprietatea de a stimula pofta de mancare, ca urmare este recomandata copiilor si persoanelor subnutrite, sau care si-au pierdut apetitul. In cazul in care vreti sa folositi miere la indulcit, un varf de lingurita este suficient, pentru ca puterea de indulcire este de 4 ori mai mare decat a zaharului.

7. Zaharul brun este mai sanatos decat cel alb?

Adevarat

Zaharul brun este extras din trestia de zahar si este mai putin prelucrat si rafinat decat zaharul clasic obtinut de sfecla de zahar. Ca numar de calorii insa este identic.

8. Zaharina este cancerigena?

Fals

Nu a fost demonstrata stiintific aceasta teorie, insa principalul dezavantaj este acela de a schimba gustul preparatelor la temperaturi inalte. Aparitia indulcitorilor sintetici pe baza de aspartam a rezolvat aceasta problema, avestia fiind stabili termic. Fructoza lichida este un alt indulcitor natural ce poate substitui cu success zaharul.

9. Ciocolata pentru diabetici nu ingrasa

Fals

In diabet pacientii prezinta un deficit de insulina, si, prin urmare, nu au voie sa consume zahar. Dulciurile pentru diabetici sunt facute cu fructoza pentru ca aceasta este mai noninsulinogena(nu determina descarcare in sange de insulina). Prin urmare, obiectivul acestor produse este de a nu contine zahar, rapid si nu colorii mai putine. Ciocolata pentru diabetici poate avea uneori mai multe calorii decat cea normala.

10. Laptele cald baut seara te ajuta sa dormi

Adevarat

Senzatia de foame si glicemia scazuta din sange au ca efect o stare de anxietate, irascibilitate, nervozitate si slabiciune musculara.
Glucidele lente din lapte reusesc sa rezolve aceasta situatie cu un aport caloric minum(100 calorii /cana), iar starea de bine ce urmeaza ne permite sa adormim.

11. O dieta fara dulciuri duce la depresie

Adevarat

Serotonina este o substanta care se secreta la nivelul creierului si da “starea de bine”. Mesele bogate in carbohidrati cresc nivelul serotoninei, dar acelasi efect il putem avea si cu 1 portie de orez sau paste; nu este obligatorie felia de tort pentru a fi binedispusi. Si cealalta extrema este valabila. Dietele proteice, pe langa faptul ca duc la depresie, cresc pofta de dulciuri extrem de mult si exista pericolul ca intr-un moment de slabiciune sa inghitim 2 ciocolate intregi.

Informatii preluate din “Silueta dincolo de mituri – ghid de nutritie pentru silueta ta”,
de Mihaela Bilic

Be Sociable, Share!
teste de cultura generala
October 15, 2007 Posted Under Nutritie

Leave a Reply

*